23 mei 2016
Wat is e-commerce?
E-commerce, staat voor electronic commerce, ook wel elektronische handel genoemd. E-commerce is een verzamelnaam voor digitale transacties die worden afgehandeld via internet via bijvoorbeeld een webshop.
Elektronisch zakendoen, is in tegenstelling tot wat velen denken veel meer dan een digitale aankoop/verkoop. Het betreft het hele traject van zakendoen op internet, inclusief bijvoorbeeld inrichten en bouwen van website, het bestellen van goederen, contacten onderhouden met leveranciers en klanten, opzetten van distributiesysteem en verwerking in de financiële administratie.
UW VOORDELEN
- Extra verkoopkanaal
- Langdurige klantenrelaties opbouwen
- Efficiëntie: orders meteen verwerkt in uw financiële administratie
- Kostenreductie: e-commerce kan leiden tot verlaging van marketing-, communicatie-, voorraad-, advertentie-, transport- en servicekosten
VOORDELEN VOOR UW KLANT
- Klantvriendelijkheid: het gemak van het verrichten van een aankoop op het internet. e-commerce laat het toe om tijd te besparen en de kosten te reduceren bij de aankopen.
- Productkeuze: er is een uitgebreide productkeuze op het internet. Zo zijn alle aangeboden producten binnen een handomdraai beschikbaar.
- Klantspecifieke prijzen en assortiment direct zichtbaar
E-commerce in de vorm van webshops is in de b2c (business-to-consumer) markt inmiddels wel bekend. B2b (business-to-business) is lastiger en wordt toch vooral gezien als ‘niet nodig’. Termen als ‘mijn producten zijn te specialistisch’ en ‘daar hebben mijn klanten geen behoefte aan’ horen we regelmatig. Daar zouden we graag eens over sparren, want misschien -weten we eigenlijk wel zeker- zijn er wel degelijk mogelijkheden om ook uw organisatie te laten groeien en een langdurige band met uw klant op te bouwen!