26 november 2020
Snel, sneller snelst. Is Elasticsearch de oplossing?
Onlangs was het bedrijf Elastic in het nieuws, maar niet iedereen weet wat zij bieden. Het Nederlandse Tech bedrijf heeft afgelopen maand hun naam op de kaart gezet. Ze zijn namelijk naar de beurs gegaan en dat is natuurlijk gaaf. Maar de vraag is nu: wat doen ze en waarom schrijven wij erover?
De razendsnelle zoekmachine
Elastic is een bedrijf dat de zoekoplossing elasticsearch op de markt heeft gebracht. Dit is een razendsnelle zoekmachine die op een site toegepast kan worden. Het succes is te danken aan de grote verandering in de manier van zoeken. Bij een complexe site met vele mogelijke zoekresultaten is efficiënt zoeken zeer belangrijk. Hoe efficiënter je kan zoeken, hoe sneller het gaat. Klinkt logisch toch? Helaas is dat nu bij de traditionele manier van zoeken niet het geval.
De huidige manier van zoeken houdt in dat de exacte zoekterm gevonden wordt door alles één voor één af te gaan. Dat is vrij basic en doet opzich wat het moet doen, maar erg snel is het niet. Als de zoekterm bijvoorbeeld op plaats 49.999 van de 50.000 staat is het systeem nog wel even zoet. Dat duurt gewoon allemaal veel te lang. Ook zoeken we tegenwoordig anders dan vroeger. Vaak wordt er gezocht op zoektermen die verwant zijn aan het resultaat, niet perse het exacte product. Om een voorbeeld te noemen kunnen we kijken naar hoe we in Google zoeken. Als je niet precies weet waar je naar zoekt ga je omschrijvend zoeken. De traditionele manier van zoeken ondersteunt dit niet. Het is dus niet mogelijk om bij een webshop van bouten ‘Bout’ in te typen met als resultaat nieuwsberichten, producten of categorieën. Dan krijg je echt alleen een exacte overeenkomst van de zoekterm te zien. In dit geval zal dat waarschijnlijk niets zijn, geen enkel product heet namelijk gewoon ‘bout’.
Zoeken, maar dan anders
Om dit te vernieuwen komt Elasticsearch goed aan te pas. De grootste verbetering is namelijk de manier waarop gezocht wordt. Er wordt niet individueel naar iedere afzonderlijke waarde op de site gekeken om de exacte overeenkomst te vinden. In plaats daarvan is er een zogenaamde ‘grote bak’ aan data van de site. Het gaat een stuk simpeler en eigenlijk iets chaotischer: een soort van grabbelton. Door te graaien in deze bak wordt alles wat de zoekterm bevat of erop lijkt naar voren gehaald. Daardoor ontstaat een veel bredere vorm van zoeken. Dat is iets waar onze voorkeur tegenwoordig naar uit gaat omdat het meer opties geeft. Dan kunnen we zelf uitpluizen wat wel of niet relevant is.
Je vraagt je nu af: wat kunnen wij daarmee als groothandel met een webportaal?
Stay tuned! Volgende week vertellen we meer over hoe dit toegevoegde waarde biedt voor jullie klanten.