01 juni 2016
Retouren met toestemming
Door de gemiddelde handelsorganisatie wordt vaak weinig aandacht besteed aan hun retouren. Miljoenen euro’s gaan verloren door het slecht voorbereid zijn op de retourflow. Een retourproces waar niet over nagedacht is resulteert hierdoor in gevolgen als financieel verlies voor het bedrijf, slechte klantenservice en kwaliteitsafname van stilliggende producten. Het gebruik van een return material authorization (RMA) product zorgt voor het optimaliseren en automatiseren van dit bedrijfsproces.
Retouren met toestemming
Retouren met 'toestemming' ook wel Return material authorization of RMA, betekent het goedkeuren van producten die geretourneerd moeten worden. Door middel van RMA-software kan het retourproces online worden geregeld en versneld. Enerzijds kan de klant eenvoudig een retourverzoek indienen. Anderzijds krijgt het bedrijf een overzicht van binnenkomende retouren.
WAAROM RMA?
Bij een optimaal retourproces wordt de klant zo snel mogelijk geholpen en heeft het bedrijf inzicht in de inkomende retouren. Een retourproces dat met RMA wordt ondersteund, begint daarom bij de retouraanvraag van de klant. Vanaf deze retouraanvraag wordt het retour een strak ingericht proces zonder verassingen. De klant kiest direct hoe het retour gecompenseerd moet worden, krijgt de RMA code (retourlabel) en kan de status van het retour bijhouden. Omdat het retour is aangemeld krijgt het bedrijf de mogelijkheid om hierop actief in te spelen.
De behoeften van klanten worden steeds complexer. Om deze behoeften te vervullen doen zij uitgebreid onderzoek via het internet voordat zij een product kopen. Hier zoeken ze naar de productinformatie om deze vervolgens te vergelijken met andere aanbieders. De prijs, kwaliteit en functionaliteiten van het product spelen hier een grote rol in. Mocht een product achteraf niet bevallen, twijfelt de klant er niet aan om de aankoop direct te retourneren. De social media speelt hierin ook een grote rol. Dit biedt de mogelijkheid voor de klant om snel en met effectiviteit de ontevredenheid te plaatsen op bijvoorbeeld Facebook of Twitter. Een goede aanpak en retourproces is hierdoor een ‘must’ voor de klanttevredenheid en tegelijkertijd kostenbesparing. Zie het als een stukje service om de klant tevreden te houden, maar ook om de retourstroom onder controle te houden. Houdt het retourproces daarom zo simpel mogelijk om de klant niet te zien overstappen naar de concurrent. De focus ligt hierdoor meer op het aanmoedigen van herhalingsaankopen en het ontwikkelen van de klantenrelatie.
Auter: Wesley Regtuit