30 maart 2018
Rabobank Groothandel sectorprognose 2018
Rabobank Groothandel sectorprognose
De Rabobank heeft een sectorprognose gepubliceerd, waarin alle statistieken en onderwerpen die van belang zijn voor groothandels in 2018 genoemd worden.
Hierbij de highlights.
Hoe staat het er nu voor?
Waarschijnlijk is het je niet ontgaan: Het gaat goed met Nederlandse groothandels. Nederland is een ontzettend succesvol exportland en dat blijkt weer uit de verwachtingen voor dit jaar. Afgelopen jaar was er een groei van 4,9%, maar de Rabobank verwacht zelfs dat dit 5,3% zal zijn in 2018. Deze positieve vooruitzichten zijn voornamelijk gedreven door internationalisering, omdat export een steeds grotere rol speelt.
Hoe kan ik de toenemende concurrentie voor zijn?
Dat het goed gaat met de sector is natuurlijk fijn, maar dat betekent ook dat het aantal concurrenten zal toenemen. Er zijn structurele ontwikkelingen in de sector zoals het versterken van de positie in de markt met hogere omzet doelen, branchevervaging en retailers die overgaan op B2B. Technologie heeft een groot aandeel in deze ontwikkelingen, wat weer kansen biedt.
Waar liggen deze kansen?
De kern van de drie genoemde punten om in te haken op de groei is personalisatie. Het creëren van private-label producten, ontwikkelen van eigen Retail formules en een omni channel businessmodel. “Innovatie is belangrijk om toegevoegde waarde te kunnen blijven leveren aan zowel klanten als leveranciers”. Een goed voorbeeld van hoe technologie deze toegevoegde waarde kan leveren is een webportaal.
Onder toegevoegde waarde verstaan zij:
- Help klanten en leveranciers de kosten te verlagen, bijvoorbeeld door te zorgen voor meer efficiënte inkoop of lagere voorraden.
- Bied kennis over producten, leveranciers en toepassingsmogelijkheden.
- Ontzorg klanten en leveranciers door taken over te nemen.
De essentie van de Rabobank Groothandel sectorprognose van 2018 is:
(Internationale) groei en personalisatie gaan hand in hand en technologie kan hier zeker een handje bij helpen.