10 augustus 2018
OCI Koppeling: efficiënt inkopen voor de klant
Er wordt van alles gedaan om het zo makkelijk mogelijk te maken voor de klant, maar wat kan er nog meer gedaan worden?
Huidig b2b inkoopproces
De meeste b2b klanten kopen bepaalde onderdelen in bij een groothandel, maar dat is niet het enige portaal waar zij op bestellen. Hierdoor moeten zij eindeloos verschillende webshops afstruinen naar alle benodigde producten. Normaal gesproken moet een klant alle individuele artikelnummers van een bestelling uiteindelijk in het ERP systeem opzoeken en invoeren. Het hoeft echter niet zo moeilijk te zijn, want er bestaat tegenwoordig een koppeling waarmee allerlei b2b webshops in één overzicht te raadplegen zijn.
Hoe dit werkt?
Een OCI systeem (ook wel Open Catalogue Interface genoemd) zorgt ervoor dat er een koppeling beschikbaar is tussen de webshops en het ERP systeem van de klant. Daaruit is het voor hen mogelijk om een inkoop order te plaatsen vanuit het eigen systeem en dat biedt gemak. Zij krijgen hun eigen prijzen te zien bij het inloggen via de link en deze zijn altijd up-to-date. Logistieke informatie en productdetails worden hier ook bij vermeld.
Waarom is dit nodig?
In feite slaat deze koppeling een stap over voor de klant en dat biedt meerwaarde. Het is zelfs zo dat iedereen die aan de overheid en decentrale overheden levert dit uitsluitend via een OCI integratie mag doen. Utilize biedt deze koppeling als mogelijkheid voor de groothandels met b2b webportalen. Daarmee wordt een speciale link ter beschikking gesteld die zij kunnen delen met de desbetreffende klant. Bestellen via deze link zorgt ervoor dat de afhandeling van inkoopprocessen geautomatiseerd worden. Het wordt niet meer alleen automatisch in het ERP systeem van de groothandel verwerkt, maar ook in die van de klant.
Wat zijn de voordelen?
Een aantal voordelen van een Utilize webportaal i.c.m. de OCI koppeling zijn:
- Er is altijd actuele prijsinformatie, voor zowel de klant als de groothandel
- De stappen worden automatisch vastgelegd in het systeem, zodat dit altijd geraadpleegd kan worden
- Handmatig invoeren is met een Utilize b2b-webportaal i.c.m. de OCI koppeling voor zowel de groothandel als de klant verleden tijd
- Het ordernummer wordt bijgevoegd in de facturatie en daardoor wordt de bestelling automatisch verwerkt
- Door dit gemak zal de relatie tussen de klant en de groothandel beter worden. Klanttevredenheid gegarandeerd!
Voor meer informatie over deze mogelijkheden voor het Utilize b2b-webportaal: vraag ons gerust!