13 juni 2016
Het kiezen van een b2b webshop
Waarom een webshop
De meeste bedrijven ontkomen er niet meer aan. De online wereld is de kans om door te groeien en hiermee concurrerend te blijven. Echter, voor een bedrijf kan de stap naar e-commerce groot zijn. Het betekent een verandering van de strategie en het investeren van tijd en geld. Denk aan een andere manier van zaken doen, klanten anders laten bestellen en het daarop aanpassen van de interne activiteiten. Bij een groot deel van de business-to-business bedrijven (b2b) wordt daarom al snel de vraag gesteld: 'waarom zou ik een e-commerce platform starten, als de zaken nu gewoon goed gaan?'
Het antwoord is simpel en gemakkelijk te verklaren. Door middel van een webshop of e-commerce-omgeving krijgt uw klant 24 uur en zeven dagen in de week de mogelijkheid om het assortiment in te zien, informatie op te vragen en producten te kopen. Bij een goede aanpak, betekent dit in feite een extra verkoopkanaal dat meer verkoopt dan de beste verkoopmedewerker ooit. Het is immers altijd beschikbaar met relevante informatie. Wat is een goede aanpak? Hoe wordt een webshop in plaats van een blok aan je been, daadwerkelijk een goed zelf-functionerend platform?
Keuze uit een business-to-business webshop
Het proces begint al in de oriëntatiefase. Voordat er tijd en geld wordt besteed aan een webshop, zal er namelijk een keuze gemaakt moeten worden tussen alle duizenden aanbieders. Opmerkelijk is dat bedrijven vaak helemaal niet weten waar ze naar moeten zoeken. Onderstaand een aantal vragen waar b2b-bedrijven bij stil zouden moeten staan:
- Is de webshop goed te navigeren? (menubalk, zoekmogelijkheden, filters, categorieën, responsive template)
- Heeft uw klant inzicht in haar openstaande facturen, (back)orders, ordergeschiedenis?
- Is het mogelijk om de webshop uit te breiden met meer functionaliteiten? (denk aan een extra taal of de mogelijkheid tot een focusshop)
- Kan de webshop klant-specifiek gemaakt worden? (assortiment, prijzen)
- Is het content management systeem (de bheeromgeving aan de achterkant) gebruiksvriendelijk?
- Functioneert de webshop snel?
- Is het mogelijk om gegevens van de webshop te laten communiceren met een ander systeem?
- Is het bedrijf proactief in de support?
- Wat zijn de implementatiekosten?
- Kan het bedrijf een waar u mee in zee wil gaan een werkende demo laten zien?
20% is de voorkant, 80% de achterkant
Hoewel de meeste vragen over de voorkant van de webshop gaan, is wellicht de belangrijkste vraag:
Is het mogelijk om gegevens van de webshop te laten communiceren met een ander systeem (de achterkant)?
Een webshop kan voor veel verkopen zorgen, echter zal het bedrijf tijd moeten vrijmaken om zaken als orders, prijsveranderingen, nieuwe debiteuren, nieuwe artikelen, kortingen, voorraad en prijsstaffels constant bij te houden. Al deze informatie staat vaak al in een ander (erp)-systeem. Waarom zou dit niet worden hergebruikt en gekoppeld? De ‘achterkant’ van de webshop zit in deze automatisering. Informatie wordt hierdoor niet meer dubbel ingevoerd en fouten worden zo voorkomen.
De term die hieraan verbonden staat, is procesoptimalisatie. Ondersteund een webshop deze optimalisatie, biedt dit een goede mogelijkheid om door te groeien. De voorkant van de webshop is daarom belangrijk, de achterkant is belangrijker. Denk aan een bol.com waarvan de voorkant van het platform zo kan worden overgenomen. Daarentegen is de achterkant zeer complex. Het is namelijk niet mogelijk om alle activiteiten handmatig bij te houden. Zij gebruiken automatiseringen zoals een koppeling met de vervoerders, de communicatie met de financiële administratie en de koppeling met leveranciers.
Utilize benoemt haar webshop daarom een webportaal. De communicatie- en informatiestroom is oneindig, een webportaal zorgt hiervoor.