02 mei 2018
123 Tips om jouw webshop te verbeteren!
Een succesvolle B2B-webshop hangt van een aantal dingen af zoals de sector waarin jullie groothandel actief is en het aankoopgedrag van de klanten. Belangrijk hierbij is dat klanten moeten begrijpen waarom jullie een webportaal opgezet hebben en deze willen gebruiken. Dit begint bij het uiterlijk en gebruikerservaring van de webshop. In dit artikel geven wij 3 tips om jullie webshop te verbeteren bij het deel dat zichtbaar is voor de klant:
1. Zorg voor een samenhangend geheel
Bij de B2C webshops lijken ze makkelijk te hebben, het aankoopproces is voor iedere klant hetzelfde: zoeken en kopen. Bij B2B is het natuurlijk niet zo makkelijk. Het gaat vaak om grote orders, specifieke prijzen en heel wat producten. Het hoeft echter niet saai en ingewikkeld te zijn. De essentie van een aankoop van een B2B klant is in feite ook kijken, klikken en kopen.
Een simpel en minimalistisch design creëert helderheid. Het is duidelijk waar de klant de producten kan vinden, wat de specificaties zijn en wat de bestelmogelijkheden zijn. Een overzichtelijke site, met de focus op het aankoopproces, werkt aansturend en straalt professionaliteit uit. Dit samenhangende geheel met een strak thema verbetert niet alleen het imago van het bedrijf, maar bevordert ook de doorstroom van de klanten.
2. Optimaliseer de gebruikerservaring
Wanneer de klant op de site terecht komt, zijn er allemaal verschillende opties waar uit gekozen kan worden en vaak moet de klant zelf zoeken om op de gewenste plek te komen. Om het nóg makkelijker te maken voor de klant, kun je ervoor kiezen om de site stapsgewijs in te delen. Dit houdt in dat je vanaf de homepage eigenlijk met alle kopjes, zoekbalken, buttons etc. de focus legt op wat de klant hiermee gaat doen en zo de omschrijving verwoordt. De essentie is hierbij om te denken vanuit de klant: Wat doen zij wanneer ze op de homepage komen? Waar zoeken zij naar? Wat willen zij zien? Hoe kunnen zij contact opnemen?
Door deze indeling als basis te gebruiken komt de klant eigenlijk automatisch op het goede pad. Alles wat in de klant op komt wordt duidelijk weergegeven en als er vragen zijn dan weten ze jullie te vinden!
3. Focus op service
Omdat een geautomatiseerd online ordersysteem tijd bespaart, kun je je tijd anders inzetten. Verschillende communicatiemogelijkheden is een effectieve en gewaardeerde vorm van serviceverlening. Voorbeelden hiervan zijn chats zoals een live chat op de site of WhatsApp contact. Op deze manier hoeft de klant de website niet te verlaten en wordt het online verkoopkanaal interactiever.