24 augustus 2018
123 onmisbare vragen voor iedere b2b webshop
Alle bedrijven zijn er tegenwoordig mee bezig: de klant de beste gebruikerservaring bieden. Velen proberen dit in de vorm van klantcontact, aanbiedingen en bestelgemak, maar eigenlijk kan het allemaal veel simpeler. Daarom behandelt dit bericht in 3 stappen het ‘waarom, hoe en wat’ voor het inzetten van FAQ’s.
|
Waarom zijn FAQ’s nodig?
|
Sommige vragen zijn zodanig specifiek dat het niet mogelijk is om deze op het portaal te zetten. Echter zijn er ook veel gestelde vragen (FAQ’s) die het bestelproces kunnen ondersteunen. Door onmisbare vragen te presenteren – gevolgd door heldere antwoorden – voorkom je twijfels en onduidelijkheden. Het gevolg hiervan is dat er toegevoegde waarde wordt gecreëerd in de webshop en zo bied je de klant een optimale klantervaring.
|
Hoe weet ik welke vragen geschikt zijn?
|
Wanneer de keuze gemaakt is om dit concept te implementeren, is de volgende stap erachter te komen welke vragen er gesteld worden. Het idee is eigenlijk simpel: iemand zonder enige kennis van het bestelproces en/of opbouw van de webshop zal alles kritisch doorlopen. Vraag diegene een product op te zoeken en het proces van bestellen door te lopen. Zorg daarbij ook dat de andere pagina’s bekeken worden. Er zullen geheid vragen omhoog komen en dat is niet erg. In dit geval is dat juist goed!
Collega’s en eventueel klanten - waarmee een goede relatie is opgebouwd - kunnen ook de webshop bekijken. Een kort, maar krachtig tevredenheidsonderzoek kan ingezet worden om de knelpunten van het portaal en het proces te ontdekken.
Probeer deze extra test alleen niet te ver door te voeren. Het is niet voor niets een ‘veel gestelde’ vragen pagina en niet een ‘antwoord op alle mogelijke vragen die ik mij kan bedenken’. Deze vragen kun je gerust over laten aan het contactformulier of de klantenservice.
|
Voorbeelden van b2b FAQ’s
|
Er zijn altijd problemen of onduidelijkheden waar klanten tegen aanlopen bij het bestellen of rondspeuren op een site. Daarom hebben wij ter inspiratie een aantal veelvoorkomende vragen op een rijtje gezet:
- Waar zie ik wat ik voorheen heb gekocht?
- Wat zijn de ervaringen met dit product?
- Zijn er andere producten die ik hierbij moet aanschaffen?
- Wat is de levertijd van een product?
- Wat zijn de verzendkosten?
- Wat is de betaaltermijn?
- Moet ik eerst registreren voordat ik een aankoop mag doen?
- Kan ik mijn bestelling als concept opslaan?
P.S.: blijf met klanten communiceren en update de FAQ-pagina regelmatig!
Heb je een vraag, opmerking of iets anders dat je graag met ons wilt delen? Vertel het ons!